wtorek, 27 listopada 2012


Program i kryteria doboru treści kształcenia.


1. Znaczenie pojęcia program

a) wg. słownika j. polskiego - wykład pewnych założeń i wytycznych działania mającegbo te założenia realizować. Plan, układ zamierzonych czynności, prac.
b) wg. Hanny Komorowskiej- program najlepiej określa łaciński odpowiednik corriculum<to wyścigu rydwanów> , czyli program zakłada cel, drogę do celu i środek realizacji celu.
c) wg. H. Taba- cirriculum jest etapem organizacji kształcenia, w którym na podstawie diagnozowanych potrzeb społecznych i indywidualnych formułuje się cele kształcenia, dokonuje odpowiedniej selekcji i organizacji treści oraz czynności dydaktycznych i wreszcie określa metody i zakres oceny wyników kształcenia.

2. Czym jest program nauczania?

Program nauczania- akcentuje się przede wszystkim na treści jaikis działań, stosunkowo mała wagę przywiązuje do samych czynności oraz ich stosunków.

3. Funkcje programu kształcenia:

a) Funkcja społeczna
b) Funkcja pedagogiczna

4. Funkcja społeczna programu kształcenia zwiera w sobie:

a) model analityczny- czyli uczyć się by przyswoic wiedzę
b) model hermeneutyczny- czyli uczyć się by znaleźć odpowiedź
c) model krytyczny- czyli uczyć się by zmieniać.

5. Funkcja pedagogiczna programu kształcenia

- jest to dobór treści kształcenia pod kątem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka.

6. Struktura wewnętrzna programów nauczania:

a) ideał i cele kształcenia
b) tematy- czyli hasła prohgramowe
c) uwagi o sposobach realizacji

7. Treści kształcenia

a) ujęcie tradycyjne- calokształt podstawowych wiadomości i umiejętności z dziedzin nauki, techniki, kultury oraz praktyki społecznej przewidziany do opanowania przez uczniów podczas pobytu w szkole.
b) ujęcie wg. Okonia- curriculum- odpowiednio uporządkowany zasób informacji i czynności, których opanowanie ma umożliwić lub ułatwić człowiekowi ukształtowanie jego stosunków z otaczającym go śwaitem
c) wg. Bereźnickiego- system wzajemnie ze sobą powiązanych wiadomości, umiejętności, nawyków i dośwaidczeń.
d) wg. Półturzytckiego- zasób faktów, pojęć, wiadomości, prawidłowych związków i teorii przekazywanych przez nauczycieli w procesie kształcenia.

8. Co zawiera treść nauczania?

a) programy przedmiotowe- sa one skoncentrowane głównie na jednym, określonym przedmiocie.
b) programy zintegrowane- czyli skupiające się na większym obszarze niż tylko jeden przedmiot.

9. Rodzaj układów treści

a) programy liniowe- treści organizowane są na zasadzie przechodzenia od treści prostych do skomplikowanych.
b) programy koncentryczne- te same treści powtarza się co pewien czas , rozszerzając stopniowe ich zakres  poprzez dodanie nowych składników.

10. Kryterium doboru materiału nauczania:

a) filozofia programu szkolnego- dobieramy taki materiał , jaki reprezentuje całokształt dorobku ludzkości, taki,  który wytworzy w uczniach cechy społecznie pożądane, taki , który pomaga w życiu.
b) kryterium interesu- uwagę zwracamy na właściciela szkoły i jego powiązanie ze społeczeństwem. Materiał odzwierciedla interesy grup instytucji.
c) kryterium merytoryczne- nauczyciel z danej dziedziny przejmuje odpowiedzialność. Podstawą są hasła programowe.
d) kryterium skuteczności dydatktycznej- układ materiału nauczania ma sprzyjać skutecznemu uczeniu się.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz