Program i kryteria doboru treści kształcenia.
1. Znaczenie pojęcia program
a) wg. słownika j. polskiego - wykład pewnych założeń i wytycznych działania mającegbo te założenia realizować. Plan, układ zamierzonych czynności, prac.b) wg. Hanny Komorowskiej- program najlepiej określa łaciński odpowiednik corriculum<to wyścigu rydwanów> , czyli program zakłada cel, drogę do celu i środek realizacji celu.
c) wg. H. Taba- cirriculum jest etapem organizacji kształcenia, w którym na podstawie diagnozowanych potrzeb społecznych i indywidualnych formułuje się cele kształcenia, dokonuje odpowiedniej selekcji i organizacji treści oraz czynności dydaktycznych i wreszcie określa metody i zakres oceny wyników kształcenia.
2. Czym jest program nauczania?
Program nauczania- akcentuje się przede wszystkim na treści jaikis działań, stosunkowo mała wagę przywiązuje do samych czynności oraz ich stosunków.3. Funkcje programu kształcenia:
a) Funkcja społecznab) Funkcja pedagogiczna
4. Funkcja społeczna programu kształcenia zwiera w sobie:
a) model analityczny- czyli uczyć się by przyswoic wiedzęb) model hermeneutyczny- czyli uczyć się by znaleźć odpowiedź
c) model krytyczny- czyli uczyć się by zmieniać.
5. Funkcja pedagogiczna programu kształcenia
- jest to dobór treści kształcenia pod kątem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka.6. Struktura wewnętrzna programów nauczania:
a) ideał i cele kształceniab) tematy- czyli hasła prohgramowe
c) uwagi o sposobach realizacji
7. Treści kształcenia
a) ujęcie tradycyjne- calokształt podstawowych wiadomości i umiejętności z dziedzin nauki, techniki, kultury oraz praktyki społecznej przewidziany do opanowania przez uczniów podczas pobytu w szkole.b) ujęcie wg. Okonia- curriculum- odpowiednio uporządkowany zasób informacji i czynności, których opanowanie ma umożliwić lub ułatwić człowiekowi ukształtowanie jego stosunków z otaczającym go śwaitem
c) wg. Bereźnickiego- system wzajemnie ze sobą powiązanych wiadomości, umiejętności, nawyków i dośwaidczeń.
d) wg. Półturzytckiego- zasób faktów, pojęć, wiadomości, prawidłowych związków i teorii przekazywanych przez nauczycieli w procesie kształcenia.
8. Co zawiera treść nauczania?
a) programy przedmiotowe- sa one skoncentrowane głównie na jednym, określonym przedmiocie.b) programy zintegrowane- czyli skupiające się na większym obszarze niż tylko jeden przedmiot.
9. Rodzaj układów treści
a) programy liniowe- treści organizowane są na zasadzie przechodzenia od treści prostych do skomplikowanych.b) programy koncentryczne- te same treści powtarza się co pewien czas , rozszerzając stopniowe ich zakres poprzez dodanie nowych składników.
10. Kryterium doboru materiału nauczania:
a) filozofia programu szkolnego- dobieramy taki materiał , jaki reprezentuje całokształt dorobku ludzkości, taki, który wytworzy w uczniach cechy społecznie pożądane, taki , który pomaga w życiu.b) kryterium interesu- uwagę zwracamy na właściciela szkoły i jego powiązanie ze społeczeństwem. Materiał odzwierciedla interesy grup instytucji.
c) kryterium merytoryczne- nauczyciel z danej dziedziny przejmuje odpowiedzialność. Podstawą są hasła programowe.
d) kryterium skuteczności dydatktycznej- układ materiału nauczania ma sprzyjać skutecznemu uczeniu się.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz