Cel to pewien stan, jaki musimy
osiągnąć w wyniku realizacji procesu kształcenia. Zorientowany
jest Na realizację procesu kształcenia, które wyrażane są w
efektach. Cele kształcenia wyrażane są w stanie efektów, których
źródłem formułowania jest:
- wiedza + wzory interpretacji
(kultura, kwestia prawdy, świat obiektywny)
- normy regulujące integracje
społeczne ( społeczeństwo, kwestia słuszności świat społeczny)
- osobowość jednostki + społeczeństwa
(osobowość, świat subiektywny, kwestia szczerości). Cele to stan
pożądany, skutek jaki chcemy osiągnąć na uczniu.
Bereźnicki:
Jeśli chcemy rozpocząć prawidłowy
proces kształcenia musimy być świadomi celów kształcenia.
Wg. Okonia: Po co uświadamia się cele
kształcenia?
Należy uświadomić uczniów aby
zapobiec przypadkowości i chaotyczności w pracy.
„pozwala
uczniom na uporządkowanie
własnego
wysiłku, zapobiega przypadkowości i chaotyczności w pracy, stwarza
perspektywę
zdobycia pewnej wiedzy i zastosowania jej w życiu”
Jest
to podstawa do mobilizowania uczniów do pracy podczas lekcji.
Definicję
świadomości:
-Kowalczyk:
Jest to subiektywna realność aktualnie doświadczana przez podmiot.
-
Świadomość to subiektywny obraz świata i samego siebie. Działanie
informacji zależy od tego w jakim stopniu człowiek uświadomi sobie
tę informację, jak bardzo jest dla niego ważna i prawdopodobna.
Ważny jest wzrost aktywności jednostki w miarę zbliżania się do
celu. Ważna jest tutaj jasność, struktura celu oraz to czy cel
jest narzucony ( kto go narzucił , w jaki sposób jaki ma związek z
potrzebami jednostki).
ŚWIADOMOŚĆ
(PIRAMIDA)
-
wiadomości : obraz świata,
-
wartości, oceny, postawy emocjonalne i moralne
-
działania, umiejętności, nawyki, postępowanie, programy
Cel
uboczny- jeśli człowiek nie zna właściwego celu a równocześnie
się na niego nastawia. cel poboczny jest realizowany w trakcie
realizacji celu głównego. Przykład z nauką j. angielskiego
Na
świadomość składa się:
-
wiedza: podkreśla
stosunek do świata zew, odbijającego się w psychice.
-
przeżycia:
Są
one jednością i wzajemnie się warunkują.
Świadomość
kształtuje się w działaniu wpływając na przebieg tego działania
Świadomość
celu zależy od ich zrozumienia, realizacji, kontroli realizacji
przebiegu i uzyskanych rezultatów.
Zawsze
należy pamiętać, że trudno wymagać , aby człowiek działał
aktywnie, samodzielnie, kontrolował i korygował przebieg i
rezultaty swoich działań, modyfikował je , czuł się za nie
odpowiedzialny jeśli nie zna, nie rozumie i nie akceptuje celów
wykonywanej czynności. Należy podkreślić, że odnosi się to
zawsze do nauczyciela i do ucznia.
Świadomość- stan
przytomności, gotowość odbierania bodźców zewnętrznych i
wewnętrznych oraz reagowania na nie, w psychologii – stan
psychiczny polegający na odzwierciedlaniu rzeczywistości, zwany
-> ekstraspekcją oraz obserwowaniu i analizowaniu własnych
myśli i przeżyć, co określa się jako –> introspekcję,
która stanowi warunek regulacji stosunków jednostki z otoczeniem.
Na świadomość składają się: stan czuwania, przeżywanie
określonych treści ( przeżyć) w wyniku czego powstaje tzw. pole
świadomości jako główny składnik samoświadomości, dzięki
której możliwa jest autokontrola zachowania. W psychoanalizie
wyróżnia się także stany nieświadomości i podświadomości (
freudyzm)
Świadomość:
warunek myśli, odczuć i woli oraz zjawisko im towarzyszące;
rozpoznawanie przez myślący podmiot własnych czynów lub uczuć.
Cele kształcenia- planowane
zmiany w osobowości uczniów, których realizacji służy ->
kształcenie. Ogólne cele kształcenia – zmierzają do
wywołania zmian w sferze poznawczej poprzez pośrednie oraz
bezpośrednie zdobywanie wiadomości i umiejętności emocjonalnej,
kiedy dotyczą przeżywanych wartości estetycznych, a także
krystalizowania się norm etycznych oraz praktycznej, na która
składa się poznawanie oraz korzystanie z różnych narzędzi i
urządzeń, a także wytwarzanie określonych przedmiotów.
Szczegółowe cele kształcenia obejmują:
- zaznajamianie uczniów z
usystematyzowanymi podstawami wiedzy
- rozwijanie u dzieci i młodzieży
zainteresowań i potrzeb poznawczych, samodzielnego myślenia i
działania, a także nawyku ustawicznego uczenia się
- kształtowanie u uczniów określonego
systemu wartości .
Taksonomia
celów jest głównym czynnikiem rozwijania świadomości:
-
wiedza
-umiejętność
-
rozumienie
-analiza
-synteza
-
ocena
PIRAMIDA
PYTANIA DO KLASY!
Z
perspektywy taksonomii celów (wiedza, umiejętność, rozumienie,
analiza, synteza i ocena.)
według
Bereźnickiego można wyróżnić 4 rodzaje świadomości:
-
MITYCZNA: jest wtedy gdy poszczególnymi elementami taksonomii
sterują mity, stereotypy, bezrefleksyjnie przyjęte ideologie i
zawiadują mysleniem, że interpretacja jest na zasadzie „tak
zawsze było”, „tak jest dobrze”, „tak będzie dalej”.
-
INSTRUMENTALNA: (TECHNICZNA), definiowana jest przez pryzmat badań
empirycznych, ankiet, ocena pewnego stanu bezwzględnie decyduje o
interpretacji, nie szukamy źródeł i przyczyn, są to stany, fakty
i zjawiska, cele kształcenia.
-
PRAKTYCZNA: odwołuje się do norm, świata społecznego, wartość
merytoryczna jest determinowana pewną normą, patrzymy na formę
czyli przerost formy nad treścią.
-
EMANCYPACYJNA: refleksja w działaniu – cele kształcenia + cele
wychowawcze – ich interpretacja. Świadome , odpowiedzialne
działanie, ukierunkowane na rozpoznawanie warunków swojej opresji
oraz uwalnianie się od tego. ( Próba uwolnienia się od świadomości
praktycznej i instrumentalnej)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz